نهادهای ناظر صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان:
- سازمان بازرسی کل کشور
- به استناد بند (الف) اصلاحی ماده (2) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور
- دیوان محاسبات کشور
- به استناد تبصره ذیل بند (پ) ماده (10) قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
- بازرس قانونی و حسابرس
- به استناد بند (پ) ماده (10) قانون تاسیس و مواد (16) ، (17) و (18) اساسنامه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان
(ماده۱۶ـ بازرس قانونی و حسابرس از میان سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابداری عضو جامعه حسابداران رسمی کشور به پیشنهاد هیات عامل توسط هیات امنا برای مدت یک سال مالی انتخاب می شود و انتخاب مجدد آن بلامانع است.
ماده۱۷ـ وظایف و اختیارات بازرس قانونی و حسابرس صندوق به شرح زیر است:
۱ـ رسیدگی و اظهارنظر درباره صحت گزارش عملکرد سالانه، صورت های مالی و صورت وضعیت مالی که هیات عامل برای تصویب به هیات امنا ارایه می کند.
۲ـ نظارت بر انجام حسابرسی و ارایه گزارش آن به هیات عامل و هیات امنا و مراجع قانونی ذیربط.
۳ـ بررسی و اظهارنظر نسبت به گزارش مقایسهای بودجه و عملکرد صندوق.
۴ـ اظهارنظر نسبت به گزارش هیات عامل در خصوص ارزیابی اثربخشی کنترل های داخلی صندوق برای ارایه به هیات امنا.
۵ ـ سایر وظایف و اختیارات که به موجب قوانین و مقررات مربوط بر عهده بازپرس قانونی و حسابرس می باشد.
تبصره– بازرس قانونی و حسابرس حق مطالبه اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به صندوق را دارد ولی حق دخالت در امور اجرایی صندوق را نداشته و انجام وظایف وی نباید مانع جریان امورعادی صندوق شود.
ماده۱۸ـ بازرس قانونی و حسابرس صندوق موظف است اظهارنظر درباره عملکرد سالانه و صورت های مالی ارایه شده از سوی رییس صندوق را حداقل ده روز قبل از برگزاری جلسه سالانه هیات امنا آماده کند و در اختیار اعضای هیات مذکور قرار دهد.
ماده۱۹ـ درصورتی که بازرس قانونی و حسابرس صندوق در اجرای وظایف قانونی صندوق نقص یا ایراد و یا تخلفی را مشاهده نماید باید مراتب را در اسرع وقت به رییس صندوق اعلام کند و چنانچه ظرف (۱۵) روز اقدامی درجهت رفع نقص یا ایراد و یا تخلف به عمل نیاید، موضوع را کتباً به اطلاع هیات عامل و هیات امنا برساند.)
- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- به استناد ماده (7) قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و مواد (13) و (14) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (15) قانون
(فصل چهارم ـ نظارت بر انجام تعهدات صندوق
ماده ۱۳ـ صندوق موظف است دراجرای تکلیف مقرر در ماده (۷) قانون، اطلاعات، گزارشها و مستندات زیر را از طریق سامانه به بیمه مرکزی ارایه نماید:
۱ـ گزارش بیمهسنجی (آکچوئری) صندوق مشتمل بر تعیین مجموع تعهدات صندوق، کفایت منابع آن برای ایفای تعهدات و کفایت پوشش های اتکایی به صورت سالانه و بهروزرسانی این گزارش بعد از پرداخت خسارت های مالی هر سه ماه یکبار.
۲ـ اطلاعات مربوط به گزارش های موضوع ماده (۹) این آیین نامه که مبنای پرداخت خسارت مالی توسط صندوق بوده است، به تفکیک هر حادثه طبیعی و هر واحد مسکونی ظرف یکماه از تاریخ وقوع هر حادثه.
۳ـ نسخه ای از صورت های مالی و گزارش عملکرد هیأت عامل در هر سال مالی حداقل یکماه قبل از جلسه هیأت امنا با موضوع رسیدگی به صورت های مالی و گزارش عملکرد سالانه.
ماده ۱۴ـ بیمه مرکزی موظف است پس از دریافت گزارش ها و مستندات بندهای (۱)، (۲) و (۳) موضوع ماده (۱۳) این آیین نامه، نظرات خود را در رابطه با انجام تعهدات صندوق به هیأت امنای صندوق گزارش نماید. )
نهادهای همکار صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان:
- بیمه مرکزی، وزارت نیرو و شرکت های توزیع نیروی برق، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور، خزانه داری کل کشور
- به استناد مواد (2) تا (8) (فصل دوم: تکالیف صندوق و دستگاه های ذی ربط در خصوص بیمه پایه) آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
- سایر دستگاههای اجرایی همکار در امور اجرایی نظیر سازمان مدیریت بحران کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و امور پژوهشی نظیر پژوهشکده بیمه و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
فهرست تفاهم نامه های مشترک صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با سایر دستگاههای اجرایی و مراکز پژوهشی