مقدمه:
مدیران و کارکنان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، خود را متعهد میدانند با رعایت اصول انسانی و اسلامی، در راستای خدمترسانی مطلوب به مردم و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای صندوق را در محورهای زیر سرلوحه رفتار و عملکرد خود قرار دهند:
ماده ۱ ـ تعاریف
کلمات و اصطلاحات مشروحه زیر، در این منشور با تعاریف مشخص شده زیر استفاده شده اند:
- صندوق: صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان
- کارگزاران صندوق: کلیه مدیران، کارکنان، کارشناسان و کلیه عوامل اجرایی
- منشور: منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفهای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان
- سوگندنامه: متن سوگند کارگزاران صندوق برای رعایت اصول و اخلاق حرفهای، موضوع ماده (4) تصویبنامه شماره 11411/ت52612 هـ مورخ 05/02/1400 هیات محترم وزیران
ماده ۲ ـ اصول و ارزشهای حاکم
- پاسخگویی و شفافیت:
ارائه اطلاعات صحیح و شفاف به مردم و دولت؛ پاسخگویی مسئولانه به ذینفعان و عموم مردم.
- فراگیری و عدالت:
ارائه خدمات بدون تبعیض و تضمین پوشش برای تمام شهروندان دارای شرایط قانونی؛ رعایت عدالت در ارزیابی و پرداخت خسارات.
- آمادگی و سرعت عمل:
واکنش چابک و به موقع در شرایط بحرانی و ارائه خدمات سریع به خسارتدیدگان.
- همدلی و حفظ کرامت:
احترام مطلق به کرامت افراد؛ رعایت کامل حقوق آسیبدیدگان و همراهی با ایشان در سختترین شرایط.
- پیشگیری و مدیریت ریسک:
ایفای نقش فعال در آموزش، ترویج فرهنگ بیمه و افزایش آمادگی عمومی جامعه برای کاهش آسیب در برابر حوادث طبیعی.
- حفظ منافع ملی و سرمایه اجتماعی:
امانتداری و مسئولیتپذیری در استفاده بهینه و مسئولانه از منابع مالی و سرمایه انسانی صندوق و صیانت از منافع فردی و جمعی.
- همکاری و تعامل سازنده:
همکاری با تمامی نهادها، دستگاهها و بهرهگیری از ظرفیتهای ملی برای تحقق مأموریتها.
ماده ۳ ـ سوگندنامه
کارگزاران صندوق موظفند در بدو ورود به خدمت به صندوق، سوگند زیر را ادا کرده و امضاء نمایند:
«سوگندنامه»
بسم الله الرحمن الرحیم
اکنون که به عنوان یکی از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، افتخار خدمتگزاری به میهن عزیز اسلامی و هموطنانم برای من فراهم شده است، در برابر قرآن مجید به خداوند متعال سوگند یاد میکنم که با عزمی راسخ تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسئولیتهای قانونی در چهارچوب اصول حاکم بر اخلاق حرفهای کارگزاران نظام به کار گیرم و در همه حال به قانون اساسی، قوانین و مقررات حاکم و آیین رفتار حرفهای و اخلاقی و فرهنگ سازمانی دستگاه متبوع خود پایبند باشم و از هیچ کوششی در جهت حرکت به سمت آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و توسعه و اعتلای نظام اداری و سازمان متبوع خود و خدمت به مردم دریغ نورزم.
ماده ۴ ـ تعهدات و الزامات اخلاقی کارگزاران صندوق
- رعایت صداقت، امانتداری و احترام به محرمانگی اطلاعات بیمهگذاران
- رعایت ارزشهای بنیادین (شفافیت، عدالت، سلامت اداری، مسئولیت پذیری، صداقت و احترام)
- رعایت اصول حرفه ای(تعهد به ارائه خدمات با بالاترین استانداردها، رازداری و نظارت وگزارش دهی منظم و مسئولانه)
- رعایت اصل تکریم ارباب رجوع، تعامل شایسته با ذینفعان و پاسخگویی مسئولانه
- اولویت دادن به رسیدگی سریع و بدون تبعیض به آسیبدیدگان حوادث طبیعی و خانواده ایشان
- پرهیز از هرگونه تبعیض ناروا یا تبعیض در فرآیند ارزیابی خسارت و پرداخت غرامت
- تعامل موثر با سایر نهادهای امدادی و اجرایی جهت تسهیل امور زیاندیدگان
- ایفای مسئولیت اجتماعی و ترویج فرهنگ بیمه در جامعه و همکاری با رسانهها و نهادهای آموزشی
- تعهد به کار گروهی، آموزش و ارتقاء مستمر دانش، توسعه فردی، انتقال تجربه به همکاران و بهبود فرایندها
- صیانت از منابع مالی صندوق، مدیریت بهینه منابع و پیشگیری از سوءاستفاده یا هدررفت آن
- پرهیز از هرگونه تعارض منافع و حفظ استقلال حرفهای
- تحمل و بردباری در برابر شرایط سخت و ارائه حمایت روانی به زیاندیدگان در بحرانها
نتیجه گیری:
پایبندی تمامی کارگزاران صندوق به این منشور، نشانه تعهد به خدمت صادقانه و مسئولیتپذیر به مردم ایران و عاملی مهم در ارتقاء اعتبار و جایگاه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان خواهد بود.