اولویت­های پژوهشی پیشنهادی معاونت مطالعات ساختمان و ترویج فرهنگ بیمه برای سال 1402

نخست / دسته بندی نشده / اولویت­های پژوهشی پیشنهادی معاونت مطالعات ساختمان و ترویج فرهنگ بیمه برای سال 1402

 

  • ارزیابی ریسک ناشی از مقاومت پایین ساختمان­ها در ایران در مقایسه با استانداردهای بین المللی به تفکیک کاربری های مختلف و ارائه راهکار برای آن

خلاصه بیان مساله: یکی از مشکلاتی که برخی کشورها با آن مواجه هستند عدم تناسب مقاومت ساختمان ها با مخاطرات ناشی از رخدادهای طبیعی در آن کشور است. مطابق با شواهد و قرائن موجود، استحکام ساختمان ها و مقاومت پذیری آن ها متناسب با مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی در پهنه سرزمینی ایران نیست. بررسی این موضوع و مقایسه آن با استانداردهای بین المللی و شناسایی ریسک های ناشی از آن، ریشه ها و دلایل آن و پیامدهای آن می تواند راهنمایی برای اصلاح این مسیر باشد.

  • نقش شهرداری­ها و مدیریت شهری در کاهش مخاطرات ساختمان­های شهری (به تفکیک کاربری های مختلف) در برابر رخدادهای طبیعی

خلاصه بیان مساله: در حال حاضر با توسعه شهرنشینی شتابانی که در دهه های گذشته در کشور ایران رخ داده است، عمده ساختمان­ها خصوصا ساختمان های مسکونی در مناطق شهری بنا شده­اند. بر اساس نظام قانونی در ایران عمده نظارت و سیاست های اجرایی در حوزه شهرسازی و ساخت و ساز از جمله نحوه توسعه شهر، تایید نقشه ها، صدور مجوزها، نظارت بر ساخت و ساز و … در اختیار شهرداری ها و مدیریت شهری است. از این جهت نقش شهرداری ها در کاهش مخاطرات ناشی از رخدادهای طبیعی اهمیت پیدا می کند. تعیین وزن اهمیت تصمیمات و سیاست گذاری های شهرداری ها در این امر می تواند راهگشایی برای کاهش این مخاطرات باشد.

  • بررسی محصولات مختلف بیمه­ای با هدف افزایش استحکام ساختمان­ها و کاهش مخاطرات ناشی از رخدادهای طبیعی در شهرها

خلاصه بیان مساله: یکی از ساز و کارهای اطلاح نظام انگیزشی در بین سرمایه گذاران، سازندگان، مصرف کنندگان و مقررات گذاران در صنعت ساختمان استفاده از ابزارهای بیمه ای است. مطالعه محصولات و ساز وکارهای مالی و بیمه ای برای افزایش تحکام ساختمان­ها و کاهش مخاطرات ناشی از رخدادهای طبیعی در شهرها و بررسی تجربیات سایر کشورها از اهمیت زیادی برخورداری است.

  • آسیب شناسی دلایل عدم موفقیت اجرای قانون بیمه اجباری عیوب اساسی و پنهان ساختمان و ارائه راهکار برای فراگیر شدن آن

خلاصه بیان مساله: با توجه به اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه موضوع بیمه تضمین کیفیت ساختمان اجباری شد اما هیچگاه به اجرا در نیامد. لذا بررسی دلایل، ریشه ها و انگیزه های عدم اجرا برای اصلاح آن ضروری است. در این موضوع گروه های مختلفی دخیل هستند که عبارتند از سرمایه گذاران، مهندسان و مجریان، مصرف کنندگان، شهرداری ها، شرکت های بیمه و … . بررسی دلایل عدم موفقیت این قانون در اجرا مستلزم بررسی نظرات همه این گروه ها است.

  • ارزیابی بسترهای و پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های مختلف اجرایی برای ارزیابی ریسک ساختمان های مسکونی

خلاصه بیان مساله: یکی از دلایل عدم معرفی محصولات بیمه­ای اختصاصی برای رخدادهای طبیعی ناتوانی شرکت های بیمه ای در ارزیابی ریسک های ناشی از این رخدادها است. و علت ناتوانی در ارزیابی ریسک عدم وجود یا دسترسی به بسته های اطلاعاتی لازم است. در ایران ممکن است اطلاعات کافی در یک جا وجود نداشته باشد اما اطلاعات لازم به صورت پراکنده قابل حصول است اما با توجه به عدم حکمرانی داده در ایران لازم است با هماهنگی بین صاحبان اطلاعات این داده ها یکپارچه و به لحاظ استفاده ارزششمند شود. این هدف مستلزم بررسی های اولیه در رابطه با شناسایی و نحوه تعامل برای حکمرانی داده در زمینه ریسک است.